شرکت متد (سهامی خاص) در سال 1372 تحت شماره ۹۹۳۲۲ در اداره ثبت شرکت­ها به ثبت رسیده و در ابتدا فعالیت خود را با مرکز MRI کوثر آغاز نموده است. در سال ۱۳۷۷ کلینیک فوق تخصصی ریه و مراکز ارتز و پروتز کوثر نیز به شرکت متد واگذار شده است.

در سال ۱۳۹۵ بیمارستان ‏های روانپزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران در راستای مصوبه 14 اسفند 1392 شورایعالی اداری( نقشه راه اصلاح نظام اداری کشور) مبتنی بر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به شرکت متد واگذار می­گردد.

در سال ۱۳۹۸ فرایند واگذاری درمانگاه های بنیاد به شرکت متد آغاز شد که تاکنون یک داروخانه و ۵ درمانگاه به این شرکت واگذار گردیده و دو درمانگاه در فرآیند واگذاری است.

در سال 1399 یک بیمارستان جنرال (علامه کرمی) در استان خوزستان شهر اهواز طی تفاهم نامه با کمیته امداد امام خمینی(ره) و بنیاد به شرکت متد برای 25 سال واگذار گردیده است.

در حال حاضر این شرکت به عنوان شرکت مادر دارای  (29) مرکز فعال در غالب (1) بیمارستان جنرال (10) بیمارستان روانپزشکی (6) درمانگاه  (2) مرکز تصویر برداری (5) مرکز ارتز و پروتز (1) مرکز آمبولانس (1) مرکز تفریحی درمانی (1) مرکز مراقبتهای بالینی (1) کلینیک فوق تخصصی و (1) مرکز بازرگانی بوده و همچنان در حال گسترش بدون برنامه مدون است.

این شرکت  بازوی اجرایی بنیاد شهید و امور ایثارگران در بخش بهداشتی و درمانی و در دو حوزه جانبازان اعصاب و روان و جانبازان ارتزوپروتز است  به نظر می­رسد که مقرر بوده است با تغییر سیاست­ها (کاهش اتکاء به منابع بودجه دولتی و کاهش تصدیگری)  و در راستای مصوبه 14 اسفند 1392 شورایعالی اداری(نقشه راه اصلاح نظام اداری کشور) با اتکاء بر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) تغییر روشها و ساختارها در بنیاد به نحوی انجام شود که شرکت متد بتواند ضمن مدیریت انتفاعی بر مراکز ارتز و پروتز و بیمارستانها به عنوان هلدینگ(شرکت نگهدارنده) به صورت خودگردان تامین کننده هزینه­های خود و محقق کننده نظرات و اهداف مقرر از سوی مجمع عمومی(بنیاد) در ارایه بهترین خدمات به جامعه هدف بدون اتكاء به بودجه دولت  باشد.

بررسی انجام شده در مورد روندها و فرآیندهای شرکت متد با اتکاء به مفاد اساسنامه، صورتهای مالی، صورت جلسات هیئت مدیره در سال آخر، صورتجلسات مجامع دو سال آخر و ساختار سازمانی با هدف بیان راهکارهای خروج از زیان و سودآوری شرکت متد  از طریق کاهش هزینه­ها و افزایش درآمدها، مدیریت منابع، تدوین استراتژی توسعه(عمودی و افقی) از راههای علمی قبلاً آزموده شده در محیطهای همسان با روش جذب، نگهداشت، ارتقاء و آموزش سرمایه­های انسانی صورت گرفت.